Coaching w biznesie to sprawdzona inwestycja w rozwój kompetencji pracowników. Jednak wiele firm nie wie co coach w biznesie może zmienić. Jeszczae większą trudność stawia im wycena wartości tego narzędzia, czy zrozumienie w jaki sposób przekłada się rezultaty biznesu.
Z tego wpisu dowiesz się:
– jakie narzędzia stosuje coach w biznesie,
– w jakich obszarach coaching indywidualny i biznesowy się przenikają,
– dlaczego inwestycja w coaching opłaca się firmom (poparte analizami statystycznymi).
Coach w Biznesie
W praktyce istnieje wiele rodzajów coachingu i działań coacha w biznesie, formułowanych ze względu na różne kryteria. W nurcie opartym na naukach społecznych, pedagogice i psychologii na wyróżnienie zasługuje:
- coaching oparty na dowodach (evidence based coaching), podejście odwołujące się do metod naukowych. W tym do empirycznej weryfikacji założeń i stosowanych praktyk oraz ewaluacji efektów.
Tym samym coaching oparty na dowodach podkreśla wyraźne odróżnienie od czysto intuicyjnych i ideologicznych praktyk.
Stawia rygorystyczne wymogi zarówno metodom coachingu, jak i samym coachom, którzy powinni mieć naukowe przygotowanie.
Kolejne z istotnych rozróżnień dotyczy odmiennych kontekstów, a więc coaching możemy rozróżniać w następujących kategoriach:
- organizacyjno-biznesowy (organizational/business coaching) wykorzystywany do wspierania rozwoju członków określonej organizacji.
W tym:
- coaching wykonawczy (executive coaching) – adresowany do kadry zarządzającej i służący wspomaganiu rozwoju w całym obszarze działań menedżerskich,
- coaching zawodowy/kariery (business/career coaching) przeznaczony dla pracowników rozwijających swoje kompetencje zawodowe, planujących dalszy przebieg kariery lub ukierunkowujących rozwój swoich profesjonalnych kompetencji,
- coaching adaptacyjny (adaptive coaching) wspomagający wdrażanie nowych członków do organizacji,
- coaching międzykulturowy pomagający w dostosowaniu do nowych kulturowych środowisk pracy menedżerom, dyplomatom, członkom międzynarodowych zespołów
- coaching życiowy (life coaching) – nakierowany na otwieranie potencjału osobistego w życiu pozazawodowym i poszczególnych jego sferach
– Sportowy (sport coaching) – zorientowany na pomaganie w przygotowaniu sportowców do osiągania i utrzymywania optymalnej formy, a przede wszystkim osiągania sukcesów,
– Edukacyjny (educational coaching) – wspierający proces dydaktyczny.
– Zdrowotny (health coaching) – ukierunkowany na wsparcie oddziaływań terapeutycznych.
Podział ze względu na adresata coachingu
Coaching można także rozróżnić ze względu na to, do kogo jest on adresowany.
Wyróżniamy:
- Coaching indywidualny (individual coaching) – kiedy jest nim konkretna osoba, a przedmiotem wsparcia jej potencjał osobisty i kompetencje.
- Coaching zespołowy (team coaching) – gdy jest to pracująca wspólnie grupa, która potrzebuje wsparcia w wypracowaniu zespołowych umiejętności. Wyróżnia się także odmiany coachingu ze względu na szczególne własności praktyki lub jej zastosowania.
Z jakiego środowiska wywodzi się coach?
Listę tych rozróżnień warto jeszcze uzupełnić o kryterium pochodzenia coacha, to znaczy jego zewnętrznego lub wewnętrznego usytuowania wobec
– środowiska, grupy czy organizacji, w której ramach coaching jest prowadzony, a w konsekwencji wyróżnienie:
- coachingu zewnętrznego (external coaching),
- coachingu wewnętrznego (internal coaching).
Różnorodność zarówno odmian, jak i definicji coachingu pozwala wnioskować o dynamicznym rozwoju tej dziedziny. Może również świadczyć o uniwersalności stosowania coachingu w wielu sferach życia człowieka. Pozwala też sądzić o jego użyteczności dla kształtowania rozwoju zarówno osobistego, jak i zawodowego.



Rozwój osobisty pracowników a osiągnięcia organizacji
Według Vincenta Lombarda sukces każdej organizacji jest wynikiem wspólnego wysiłku każdego z pracowników. Warto więc przyjrzeć się, co wpływa na wydajność pojedynczego pracownika, a w konsekwencji całego zespołu. Równanie opisujące wydajność pokazuje, w jaki sposób możemy ją zwiększyć.
Jak powiedział Tim Gallwey: „W każde ludzkie przedsięwzięcie zaangażowane są dwa obszary: zewnętrzny i wewnętrzny”.



Wydajność indywidualna
Obszar zewnętrzny stanowi to, co widzimy dookoła siebie. Przykładowo, dla pracownika organizacji mogą to być osiągane przez niego rezultaty (lub niekoniecznie, zależy to od danej osoby).
Obszar wewnętrzny złożony jest z wewnętrznych nastawień i wartości, które sprzyjają tym osiągnięciom lub stanowią dla nich przeszkodę. Wszystko sprowadza się do pokonywania własnych przeszkód. Na przykład zwątpienia w swoje możliwości, nadmiernego analizowania sytuacji, strachu, niewłaściwych założeń i ograniczających przekonań.
Jak przedstawia to wzór:
W = p – z
Wydajność = potencjał – zakłócenia
Według powyższego równania, sposobem na zwiększenie wydajności jest rozwój i udoskonalenie czynnika „p”, czyli potencjału
oraz redukcja lub eliminacja czynnika „z” – zakłóceń.
Na całym świecie wydaje się ogromne pieniądze na szkolenia, z których wiele niestety nie przynosi efektów. Coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę z tego, że kluczem do uzyskania przewagi nad konkurencją jest inwestowanie w pracowników.
Detterman i Sternberg mówią na temat transferu uczenia. Ich badania sugerują, że korzystny transfer szkolenia do wykonywanej pracy może wynosić jedynie 10%*.
(*zgodnie z wynikami osiągniętymi w Stanach Zjednoczonych)
Warto więc zastanowić się, jak duże środki inwestycyjne marnowane są na to, aby
– wyciągnąć ludzi z pracy i przekazać im nowe informacje, pomysły i umiejętności, których tak naprawdę nigdy nie wykorzystają.
Gdzie więc tkwi problem nieefektywności szkoleń?
Jak mówi Neale Stephen, Spencer-Arnell Lisa, Wilson Liz w książce „Coaching inteligencji emocjonalnej” większość organizacji
– koncentruje się na dbaniu o dostarczanie wiedzy i umiejętności pracownikom,
– lekceważy przy tym takie czynniki, jak nastawienia i nawyki, których nie da się zmienić podczas jednego czy nawet kilku szkoleń. Jest to bowiem proces długotrwały i wymaga stosowania innych metod – np. coachingu.
Te czynniki kosztują gospodarkę USA aż 3 mld. $!
Biuro ds. Statystyk Rynku Pracy Stanów Zjednoczonych przeprowadziło badania, z których wynika, że negatywne przekonania i nastawienia w miejscu pracy kosztują amerykański przemysł około trzech miliardów dolarów rocznie. Nie znalazłam takiego badania na rynku polskim.
Można z tego wnioskować, że negatywne nastawienie jest wyjątkowo kosztowne.
Warto zainwestować czas i pieniądze, aby nad nim pracować i zmieniać na pozytywne.
Jak można temu zaradzić?
Co można zrobić, abyśmy my sami, oraz pracownicy naszej organizacji stali się najlepszą wersją samych siebie i w pełni wykorzystywali swój potencjał?
6 kuczowych obszarów rozwoju osobowego
Zdaniem jednego z współautorów książki „Coaching inteligencji emocjonalnej” Stephena Neale,
aby stworzyć efektywny zespół pracowników, należy skupić się na sześciu podstawowych obszarach:
- Szacunek dla samego siebie;
- Szacunek dla innych;
- Samoświadomość;
- Świadomość innych;
- Zarządzanie sobą;
- Zarządzanie relacjami
Jak najlepiej zadbać o te obszary?
Odpowiedzią są między innymi testy Everything DISC.
DISC warto przeprowadzić i omówić z facylitatorem w celu najbardziej skutecznego wykorzystania tego narzędzia.
W tym temacie służę pomocą 😊 (tu możesz się ze mną skontaktować)
Wydajność zespołowa



Formuła:
w = p – z
sprawdza się zarówno na poziomie indywidualnych osób, jak i na makropoziomach, takich jak zespół, dział lub cała organizacja.
W prace całego zespołu każda osoba wnosi swój czynnik „p” (potencjał) oraz „z”, czyli wewnętrzne zakłócenia.
Z jednej strony, połączone zakłócenia mogą się nagromadzić, w rezultacie redukując efekt całego zespołu; z drugiej jednak ogromny potencjał, jaki każdy z zespołu wnosi do pracy, może niesamowicie zwiększyć produktywność i wydajność działań.
Badania w sprawie skuteczności coachingu
Największe organizacje coachingowe (* źródło niżej) sprawiają, że przeprowadzanych jest coraz więcej badań dotyczących powiązania między coachingiem a wydajnością. Celem jest wykazanie na faktach, w jaki sposób coaching przekłada się na budowanie konkurencyjności organizacji.
- Organizacje zajmujące się analizami wydajności coachingu:
– International Coach Federation, European Mentoring and Coaching Council, Association for Coaching itp.)
oraz inne profesjonalne organy, takie jak CIPD (Chartered Institute of Personnel and Development).
W książce The Case for Coaching Jarvis wraz z pozostałymi współautorami dokonał analizy wszystkich badań dotyczących coachingu.
Doszedł do wniosku, że większość przebadanych osób głęboko wierzy w to, że:
– coaching przynosi poprawę wydajności jednostek (96%),
co w rezultacie przekłada się na wyniki organizacji, w których te osoby pracują (87%).
Z badań literaturowych wynika, że istnieje powiązanie pomiędzy coachingiem a wydajnością poszczególnych osób, zespołów i całych organizacji. Stąd przekonanie, że jest to jeden z czynników wpływających na pozycję organizacji wśród konkurencji. Z kolei coaching jest w tym względzie skuteczną metodą.
– Przesłaniem do takiego przypuszczenia jest fakt, że zminimalizowanie zakłóceń płynących od wewnątrz pozwala na pełniejsze wykorzystanie potencjału człowieka.
Z drugiej strony minimalizowanie negatywnych zakłóceń wpływa również pozytywnie na budowanie potencjału. Zakłócenia te zaś wynikają jedynie z interpretacji faktów, ta zaś wypływa z naszych przekonań.
A to właśnie z niekorzystnymi przekonaniami doskonale radzi sobie coaching.
Coaching zapewni Ci konkurencyjność na rynku
Obecnie, w tak gwałtownie zmieniającym się otoczeniu, indywidualni pracownicy, zespoły i całe organizacje muszą dbać o intensywny rozwój.
Coaching wydaje się właściwą metodą do wspomagania:
– wprowadzania zmian,
– procesów rozwoju
– i strategii wdrażanych w organizacjach, a mających na celu zapewnienie przewagi konkurencyjnej.
Krótko mówiąc… Coaching się opłaca!
Jeśli chcesz skorzystać z narzędzi coachingu w swoim biznesie – zapraszam do kontaktu.
Źródła
- Literatura Wydawnictwa zwarte: [1]Buzzan T.: Head Strong, Thorsons, Londyn 2001.
- Clutterbuck D.: Coaching zespołowy, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2009.
- Detterman D.K., Sternberg R.J.: Transfer on Trial: Intelligence, cognition and instruction, Ablex, Norwood, New Jersey 1993.
- Gallwey W.T.: The Inner Game of Tennis, Pan, London 1986; wyd. pol.: Tenis – wewnętrzna gra, Wydawnictwo ParFraza, Pszczyna 2007.
- Hargrove R.: Mistrzowski coaching, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
- Jarvis J., Land D., Fillery-Travis A.: The Case for Coaching, CIPD, Londyn 2006.
- Marciniak Ł.T.: Pojęcie i odmiany coachingu, [w:] Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Kraków 2009.
- Neale S., Spencer-Arnell L., Wilson L.: Coaching inteligencji emocjonalnej, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2010
- Parsloe E.: The Manager as Coach and Mentor, CIPD Publishing 1999.
- Palmer B.: Maximizing value from executive coaching, „Strategie HR Review” 2003.32 Jarvis J., Land D., Fillery-Travis A., The Case for Coaching, CIPD, Londyn 2006.
- Rzycka O.: Coaching z wielu perspektyw, [w:] P. Smółka (red.), Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów, Wyd. Helion, Gliwice 2009.
- Sidor-Rządkowska M. (red.): Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Kraków 2009.
- Smółka P. (red.): Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów, Wyd. Helion, Gliwice 2009.
- Starr J.: Coaching: procesy, zasady, umiejętności, PWE, Warszawa 2005.
- Wilson C., Coaching biznesowy. Praktyczny podręcznik dla coachów, menedżerów i specjalistów HR, Wyd. MT Biznes, 2007 Ludzkimi”, 2007
Sprawdź też inne wpisy w temacie coachingu i biznesu
Coaching + Biznes
Jak myśleć, żeby wymyśleć, czyli kreatywne metody na generowanie pomysłów i rozwiązań. Ile razy utknęliście w miejscu, bez pomysłu na…
JAK ŻYJESZ, A JAK CHCIAŁABYŚ ŻYĆ? Koło Życia – Metoda coachingowa na wprowadzenie zmiany do swojego życia Żyjesz, oddychasz, masz…
Zaplanuj randkę ze swoją intuicją Wielu z nas z pewnością ma za sobą doświadczenie, kiedy to zapalało się w głowie…
Definicję tego słowa/profesji można znaleźć w wielu źródłach, dlatego też oszczędzę sobie przeklejania tejże:) Jest wiele szkół coachingu, równie wiele…
Omówiliśmy do tej pory cztery istotne obszary, którym warto się przyjrzeć wkraczając na drogę prowadzącą do zwiększenia świadomości siebie, jako…
Jeśli naprawdę chcesz zyskać na samoświadomości jako lider, nie ma lepszego sposobu, jak zwrócenie się do najbliższego otoczenia. Może to…